Przejdź do treści
banerstatyczny
Przejdź do stopki

Ankieta nt. jakości obiadów

Treść

W trosce o jakość żywienia naszych dzieci. Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie! W trosce o jakość wypełniania przez szkołę funkcji opiekuńczej zwróciłem się do Państwa z prośbą o wypełnienie anonimowej ankiety dotyczącej jakości obiadów w szkole. Poniżej przedstawiam wnioski z ankiety i jej szczegółową analizę. Wnioski z ankiety dotyczącej jakości obiadów w szkole: 1. Zakup pieca konwekcyjnego, by poprawić walory smakowe potraw. 2. Używać mniejszej ilości tłuszczu szczególnie w przypadku gotowania zup. 3. Wyeliminować z jadłospisu niektóre potrawy i wprowadzić nowe. 4. Dostosować wielkość posiłku do wieku dzieci. 5. Nieznacznie podnieść ceny posiłków, by wprowadzić jedzenie bardziej urozmaicone. Analiza wyników ankiety: Obiady w szkole je - 34,8% uczniów szkoły podstawowej. Ci, którzy „nie jedzą obiadów” wymieniają najczęściej następujące powody – jem w domu (86,5%); jem u kogoś z rodziny (2%), nie jem w ogóle obiadów (1%). Odsetek rodziców odpowiadających na to pytanie ankiety jest podobny jak uczniów. Około 20,3% badanych uczniów twierdzi, że nie je obiadów, bo są niesmaczne. Jeżeli chodzi o rodziców to twierdzi tak grupa nieco mniejsza – 14,5% badanych. Tylko (16,6%) „nie jedzących obiady” uczniów twierdzi, że gdyby posiłki były bardziej urozmaicone ale droższe, to jedliby je w szkole. Grupa rodziców chętnych do kupowania obiadów przy ich większym urozmaiceniu i wyższej cenie jest jednak zdecydowanie większa (69,4%). Uczniowie, którzy „jedzą obiady w szkole” w zdecydowanej większości oceniają je pozytywnie: 70,4% - twierdzi, że są smaczne a 13,1% - że są bardzo smaczne. Tylko grupie 16,5% uczniów nie smakują. Odsetek rodziców pozytywnie oceniających obiady w szkole jest większy niż uczniów. 69,5% - twierdzi, że są smaczne, a 22,6% - że są bardzo smaczne. Tylko grupa 8,1% badanych rodziców twierdzi, że ich dzieciom obiady nie smakują. Niepokoić może fakt dotyczący oceny jakości zup: duża grupa uczniów (71,3%) i rodziców (57,1%) twierdzi, że zupy smakują im „czasami”. Tylko 14,8% badanych smakują zawsze, natomiast 13,9% nie smakują nigdy. Ranking zup, które uczniowie lubią w szkole najbardziej przedstawia się następująco: pomidorowa (35,6%), rosół (20%), krupnik (7,8%), barszcz (6,1%), koperkowa (3,4%) i grzybowa, kalafiorowa, kapuśniak po - 1,7%. Ranking II dań, które uczniowie lubią w szkole najbardziej przedstawia się następująco: spaghetti (30,4%), naleśniki z serem (20%), pierogi (14,7%), ryż z jabłkiem, placki z cukrem, makaron z serem - po 6,9%; różne rodzaje mięs (6,0%), łazanki, ryż z truskawkami, placki ziemniaczane – po 5,2%. Rodzice badanych uczniów w tym względzie mają podobne zdanie. Spośród II dań najbardziej nie smakują uczniom: wątróbka (33,9%), placki ziemniaczane (26%), kaszanka (7,8%), pierogi z mięsem (4,3%), kiełbasa, gulasz, kotlet mielony i ryż z truskawkami po - 2,6%, spaghetti, ryż z sosem, udko, kotlet jajeczny, kluski, jajko w sosie, gołąbki i mortadela – po 0,8%. Ranking sporządzony przez rodziców jest podobny: wątróbka (40,8%), kaszanka (32,6%), kiełbasa (16,3%). Uczniowie w zdecydowanej większości twierdzą, że podawane obiady są wystarczająco ciepłe (90,1%). Podobnie twierdzi 72,9% rodziców. Jeżeli chodzi o to, czy porcje są wystarczająco duże to w przypadku zup twierdzi tak 80,2% uczniów i 96% rodziców, a w przypadku II dań już tylko 49,4% uczniów i 67,7% badanych rodziców. Problem ten sygnalizują głównie uczniowie klas starszych. Zdaniem ankietowanych uczniów do jadłospisu należałoby wprowadzić: pizzę (28,8%), frytki (13,5%), zapiekanki, kurczaka z ryżem, dania wegetariańskie, kebab, naleśniki z czekoladą, nutellą, – po 4,5%, lody (3,6%), sushi (1,8%) racuchy, krewetki, hamburgery, tortillę – po 0,9%. Rodzice dodają do tego: spaghetti (6,2%) dewolaja (3,1%), dania gotowane na parze, fast food, risotto, ravioli – po 1,5%. Są jednak uczniowie i rodzice, którzy zauważają, że „dania powinny być mniej tłuste”. Największa grupa uczniów (38,3%) ocenia obiady na – 4 punkty. Najwyższą ocenę 5 punktów dostają one od grupy 13,1% badanych. Na 3 – punkty ocenia grupa – 28,1% , na 2 punkty – 14,9%, na 1 punkt 5,6% badanych uczniów. Ocena rodziców jest podobna: 5-punktów – 17,1%, 4-punkty (46,8%), 3 – punkty – 25,5%, 2-punkty (8,5%), 1 –punkt – 2,1%. Dyrektor szkoły: Andrzej Gancarz
163462