Przejdź do treści
banerstatyczny
Przejdź do stopki

Czy uczniowie są przeciążeni nauką?

Treść

Szanowni Państwo! Chciałbym przedstawić wyniki anonimowych badań ankietowych dotyczących zadawania zadań domowych i sformułowanych na ich podstawie wniosków. Analiza wyników ankiety: Duża grupa uczniów szkoły podstawowej (62,5%) czuje się przeciążona nauka. Odsetek rodziców, którzy uważają podobnie jak ich dzieci jest jednak mniejszy (41,6%). Więcej rodziców (25,5%) niż dzieci (15,9%) uważa, że uczniowie „nie są przeciążeni nauką”. Im uczniowie uczęszczają do wyżej klasy tym tendencja ta wzrasta. W klasach I-III większość uczniów (50,3%) nie zauważa tego problemu. Problemy nasilają się począwszy od klasy V i stale rosną. Według największej grupy badanych uczniów (32,3%) i rodziców (32,6%) powodem „przeciążenia” jest duża ilość materiału do pamięciowego opanowania; na drugim miejscu w przypadku uczniów (32,0%) i rodziców (32,5%) znalazła się odpowiedź - „zbyt duża ilość pisemnych zadań domowych”; na trzecim - „duża ilość zapowiedzianych kartkówek” w przypadku uczniów - 26,1% a przypadku rodziców - 21,5%. Na ostatnim miejscu znalazła się odpowiedź „duża ilość kartkówek niezapowiedzianych” w przypadku uczniów - 9,5% i w przypadku rodziców – 13,1%. Ankietowani uczniowie w zdecydowanej większości (68,6%) twierdzą, że ilość zadawanych zadań domowych jest „za duża”. Natomiast o tym, że ta ilość jest „za mała” mówi tylko 1,2% badanych. Za wystarczającą uznaje ją – 30,1% badanych uczniów. Opinie rodziców w tym zakresie jednak się różnią. Największa grupa spośród nich uważa, że ilość zadań domowych” jest wystarczająca” (54,2%). Drugą grupę rodziców stanowili ci (42,9%) którzy uważali, że ilość ta jest „za duża”. Pogląd , że zadań jest „za mało” wyraziło tylko – 2,9% badanych rodziców. Tylko rodzicom zadano pytanie dotyczące wprowadzenia eksperymentu polegającego na niezadawaniu pisemnych zadań domowych przez okres jednego miesiąca w celu sprawdzenia czy miałoby to wpływ na wyniku nauczania. Największa grupa rodziców uznała, że taki eksperyment byłby „korzystny” (57,5%). O tym, że byłoby to „niekorzystne” mówiło - 24,2%, a nie miało zdania na ten temat – 18,3% badanych rodziców. Wnioski z ankiety dotyczącej zdawania zadań: 1.Przeanalizować możliwość wprowadzenia eksperymentalnego okresu bez zadań pisemnych. 2. Zwrócić uwagę na to czy wszystkie zadawane zadania pisemne odnoszą właściwy skutek dydaktyczny (czy są celowe). 3. W miarę możliwości ograniczyć ilość zadawanych zadań. Dyrektor szkoły: Andrzej Gancarz
163461