Podsumowanie działalności KOŁA NAUKOWEGO „BYĆ JAK IGNACY”
Treść
Spotkania Koła Naukowego odbywały się od grudnia 2018r. do końca kwietnia 2019r. Uczniowie pracowali w dwóch grupach – klasy I-III(zajęcia prowadziła p.Dorota Gancarz) i klasy IV-VI(zajęcia prowadziła p.Aneta Wróbel). Najpierw poznaliśmy patrona kół naukowych, Ignacego Łukasiewicza, oglądaliśmy filmy, czytaliśmy komiks o jego historii życia i wynalazkach. Zapoznaliśmy się z właściwościami nafty i ropy naftowej, wykonaliśmy kilka ciekawych doświadczeń z różnymi lampami (świecą, lampą oliwną, naftową) oraz pokaz destylacyjny.
Styczeń i luty 2019r. to obcowanie z niebywale aktywnym i twórczym multiwynalazcą- Janem Szczepanikiem. Poznając ilość i różnorodność jego wynalazków zafascynowaliśmy się jego postacią. Sami w grupach próbowaliśmy swych sił, by w efekcie skonstruować wyciskarkę do soku i zegar wodny. Niezwykle ciekawie bawiliśmy się tworzeniem filmu typu „stop klatka”. Spotkanie z tatą naszego kolegi z klasy 2b – panem Tomaszem Sroką było spotkaniem z historią fotografii i filmu. Pan Tomasz opowiadał nam z pasją o postępie technicznym w dziedzinie rejestracji i przekazu obrazu i informacji, w tym o filmie kolorowym. To były bardzo cenne wiadomości. W klasach IV-VI gościliśmy p.Heilmana – wieloletniego fotografa z Muszyny.
Lutego ciąg dalszy to zdrowie, witaminy i wielki, polski odkrywca – Kazimierz Funk. Dużo czasu poświęciliśmy zdrowemu odżywianiu- stworzyliśmy ogromną piramidę żywności, dokonaliśmy podziału witamin. A potem było spotkanie z Panią Elżbietą Kosibą- chemikiem, podróżnikiem. Opowiedziała historię związaną z odkryciami geograficznymi, szkorbutem i znaczeniem kapusty kiszonej, czyli znaczeniem witaminy C. Poszukiwaliśmy witamin w rożnych produktach. Wiemy, że są takie, które rozpuszczają się wodzie i takie, które rozpuszczają się w tłuszczach. Degustowaliśmy surówkę z kapusty kiszonej. Wykonaliśmy doświadczenie, pokazujące obecność witaminy C, która odbarwia roztwór wody, mąki ziemniaczanej i jodyny.
W marcu obejrzeliśmy film o polskich szyfrantach, kryptologach: Marianie Rejewskim, Zygalskim i Różyckim. W tej części zajęć bawiliśmy się „atramentem sympatycznym”, kodowaniem, szyfrowaniem i rozszyfrowywaniem. Doskonale poznaliśmy zasady działania maszyny szyfrującej z czasów II wojny światowej ENIGMY oraz szyfr Cezara. Najbardziej przeżywaliśmy dzień, kiedy znaleźliśmy się w ESCAPE ROOM. Rozwiązanie wszystkich zagadek, szyfrów, zadań, by opuścić salę zajęło nam mniej czasu niż było przewidziane- jesteśmy świetnymi asami wywiadu.
Jako ostatni blok zajęć w kole naukowym poświęciliśmy Henrykowi Magnuskiemu – Polakowi mieszkającemu w USA, wynalazcy krótkofalówki. Poznaliśmy prototyp krótkofalówki, budowę i działanie urządzenia, jego zasięg i moc. Zaprosiliśmy na spotkanie z nami Pana policjanta dzielnicowego- Pawła Zielińskiego, który omówił znaczenie krótkofalówki dla służb mundurowych, w tym wypadku policji. Zaprezentował możliwości sprzętu, którym dysponował, łącząc się ze szkoły z komisariatem policji. Następnie za pomocą krótkofalówek, w dwóch grupach instruowaliśmy się po to, by odnaleźć schowany klasowy dziennik. Udało się, choć nie było łatwo. Poznaliśmy sposoby komunikowania się ludzi na przestrzeni historii.
Trudno było zakończyć działalność Koła Naukowego w tym roku. Ze względu na spore zainteresowanie uczniów tą formą zajęć poza lekcyjnych, chętnie weźmiemy udział w tym projekcie w roku następnym.
Działalności KOŁA NAUKOWEGO - fotoDziałalności KOŁA NAUKOWEGO - film